چگونه در کشور ترکیه درس بخوانیم ؟+راهنمای 2024

تحصیل در ترکیه

امروزه تحصیل در کشور ترکیه برای بسیاری از ایرانیان محبوب شده چون که هم به کشورمان نزدیک تر است و رفت و آمد به اونجا بسیار راحته و هم هزینه ی خیلی زیادی رو لازم نداره و مورد دیگه این هست که دانشگاه های ترکیه برای پذیرش دانشجو از خارج، سخت گیری آن چنانی ندارند ولی مثل تمام کشورهای دیگه، کشور ترکیه هم برای دادن ویزای تحصیلی به دانشجویان و پذیرش آنها در دانشگاه های خود، شرایط و قوانینی داره که در ادامه تمام این شرایط رو برای شما بازگو می کنیم.

اگر کسی قصد ادامه ی تحصیل در ترکیه رو داره باید نکاتی رو در نظر داشته باشه که از جمله ی اون نکات این هست که:

  • چه شرایطی رو باید رعایت کنم؟
  • چه مدارکی رو باید تهیه کنم و به کجا ارائه بدم؟
  • تحصیل در ترکیه چه مزایا و چه معایبی داره؟
  • دانشگاه های ترکیه به لحاظ اعتبار و سیستم آموزشی در چه حدی هستن؟
  • مدرک دانشگاه های ترکیه چقدر اعتبار داره؟
  • زبان تدریس در ترکیه چیست و من چقدر آشنایی برای یادگیری این زبان لازم دارم؟
  • چه آزمون ها و دوره هایی رو برای پذیرش باید پشت سر بذارم؟
  • چه رشته هایی در این دانشگاه ها ارائه میشه؟
  • هزینه های زندگی در این کشور برای دانشجو چقدر هست؟

و خیلی از موارد دیگری که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.ابتدا بگذارید براتون توضیحات مختصری رو در مورد کشور ترکیه بدم تا بیشتر با این کشور آشنا بشید.

ترکیه

کشور ترکیه ، در منطقه ی خاور میانه و اروپا قرار گرفته و با کشور های مختلفی مثل ایران – یونان – بلغارستان – عراق و سوریه هم مرز هست. زبان کشور ترکیه ، ترکی هست که اغلب ما ایرانیان به واسطه ی بلد بودن زبان ترکی آذربایجانی تا حد خیلی زیادی متوجه زبان مردمان این کشور می شویم. دین رسمی کشور ترکیه هم اسلام است و باز هم بخاطر این تشابه، ایرانیان خیلی راحت تر می توانند با قرار گرفتن در محیط آنجا با فرهنگ و مردمان آنجا ارتباط برقرار کنند.

حتی به لحاظ زمانی هم اختلاف ساعت خیلی زیادی با ایران نداره و این اختلاف زمانی حدودا 1.5 ساعت است. برای تحصیل در کشور ترکیه، بعد از این که تحقیقات خودتون رو انجام دادین و به نتیجه ی قطعی رسیدین که حتما این کشور رو می خواهید انتخاب کنید پس باید اقدامات لازم رو برای ثبت نام در دانشگاه مورد نظر انجام بدین.ورود به کشور ترکیه احتیاجی به ویزای توریستی نداره ولی برای موارد دیگه مثل درس خوندن و یا اقامت طولانی مدت در ترکیه نیازمند تهیه کردن ویزای مخصوص هر کدام از این ها خواهید بود.

کشور ترکیه

درخواست ویزای تحصیلی به چه صورت است؟

بعد از اینکه نامه ی پذیرش تحصیلی خودتون رو از دانشگاه انتخابی دریافت کردین می تونید با ارائه ی یک سری مدارک مورد نیاز که از طرف سفارت کشور ترکیه تعیین شده ویزای خودتون رو دریافت کنید و به این نکته هم توجه داشته باشید که مدارک شما باید به زبان رسمی همون کشوری که قصد تحصیل در اونجا رو دارید ترجمه بشن.

آزمون های ورودی

  آزمون YOS

کشور ترکیه برای پذیرش دانشجوهای متقاضی تحصیل در این کشور یک آزمون تحت عنوان YOS برگذار میکنه که در اون بیشتر دانش ریاضی و هندسه و هوش افراد رو بررسی میکنه. این آزمون به دو صورت: هم زبان ترکی هم زبان انگلیسی وجود داره،و اگر شما آزمون TOMER که یک امتحان برای سنجش زبان ترکی هست رو گذرونده باشید به راحتی میتونید YOS رو به زبان ترکی پاس کنید که قطعا امتیاز بهتری هم برای پذیرش شما محسوب میشه.

آزمون SAT 

 یک آزمون دیگه ای هم به نام SAT وجود داره که تفاوت این آزمون با YOS در این هست که آزمون SAT  در سطح بین المللی برگذار میشه و شما اگر در این آزمون قبول بشید امکان تحصیل در کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس و کانادا رو هم خواهید داشت.این آزمون ها برای ورود به دانشگاه های دولتی که هزینه های پایین تری دارند برگذار میشن و شما برای تحصیل در دانشگاه های آزاد نیازی به گذراندن این آزمون ها ندارید اما در عوض شهریه ی بالاتری رو باید پرداخت کنید.

آزمون های ترکیه

 مزایای تحصیل در ترکیه

برای دانشجویان ایرانی تحصیل در ترکیه میتونه مزیت های زیادی رو داشته باشه:

  • یکی از مهم ترین مزیت ها شاید همین فاصله ی کم به لحاظ مسافتی و امکان رفت وآمد آسان با هزینه های مناسب و مقرون به صرفه هست .
  • زندگی در یک کشور دیگه به دلیل تفاوت در فرهنگ و زبان و سبک زندگی ممکنه در ابتدا خیلی سخت باشه و شاید به مرور بتونیم خودمون رو با آداب زندگی یک کشور دیگه وفق بدیم در مواردی هم دیده شده که افراد هر چقدر که تلاش میکنن نمیتونن با سبک زندگی در کشوری دیگه کنار بیان و شاید با سختی زیاد مجبور به زندگی هستند، اما هر چقدر که این اختلاف فرهنگ و زبان کمتر باشه شما هم راحت تر میتونید با اون کنار بیایید و هم اینکه غربت و دلتنگی شاید خیلی کمتر گریبان گیرتون بشه. پس یکی از مزیت های انتخاب کشور ترکیه برای ادامه ی تحصیل می تونه همین مورد باشه.

هزینه های زندگی در کشور ترکیه به چه صورت است؟

  • بسیار مناسب و مقرون به صرفه هست و اگر شما در دانشگاه های دولتی تحصیل کنید نسبت به دانشگاه های آزاد هزینه ی کمتری پرداخت خواهید کرد ( تقریبا مشابه شرایط کشور ایران)
  • دانشجوهای دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری با دریافت مجوز، حق کار کردن در حین تحصیل رو هم خواهند داشت که خود این قضیه باعث تامین هزینه های زندگی فرد می شود اما این رو هم بدونید که شما نمی تونید به صورت تمام وقت کار کنید و فقط اجازه ی کار به صورت نیمه وقت رو کسب می کنید.
  • دانشگاه های ترکیه به لحاظ سیستم آموزشی و کیفیت ارائه مطالب به دانشجویان از اعتبار خوبی برخوردار هستند و حتی بعضی از دانشگاه های این کشور در بین 1000 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته.

هزینه های تحصیل در ترکیه

امکان گرفتن بورسیه تحصیلی

گرفتن بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه هم ممکن است. یعنی شما در 3 مقطع کارشناسی – کارشناسی ارشد و دکتری با داشتن شرایط اعلام شده به راحتی می تونید از ترکیه بورسیه تحصیلی دریافت کنید که دریافت بورسیه خودش به تنهایی کلی مزایا برای شما به همراه داره از جمله اینکه هزینه های تحصیل و سفر شما تامین میشه و از طرفی هم مشمول دریافت حقوق ماهیانه می شید و تحت پوشش بیمه درمانی هم قرار می گیرید.

از اونجایی که گرفتن بورسیه تحصیلی نیازمند یادگیری زبان ترکی هست، پس در این صورت شما زبان خودتون رو هم تقویت کردید که این امر باعث میشه تا شما در مکالمه و ارتباط با افراد در این کشور به مشکل برنخورید. دولت ترکیه حتی این امکان رو هم فراهم کرده تا شما بعد از فارغ التحصیلی امکان اقامت و کار در این کشور رو داشته باشید به همین منظور شما بعد از فارغ التحصیلی مجاز هستید که به مدت یک سال اقامت خودتون رو در این کشور برای پیدا کردن کار تمدید کنید.

سخن پایانی

شاید در ابتدا مسیری که گفته شد هموار و راحت به نظر برسه اما رسیدن به این هدف مطمئنا نیاز به سعی و تلاش بسیار داره و شمارو با چالش های زیادی رو به رو می کنه.

پس اگر واقعا قصد تحصیل در خارج از کشور رو دارید در ابتدا حتما در ابعاد گسترده تری تحقیق کنید، از تجربیات افراد دیگه حتما استفاده کنید و تمام تلاش خودتون رو برای رسیدن به هدفتون انجام بدید.

سعی کردم در این مقاله گوشه ای از ابهامات و سوالات شمارو در رابطه با تحصیل در کشور ترکیه برطرف کنم و امیدوارم که موثر واقع شده باشه .

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*